RUSHTIDSAVGIFT I KRISTIANSAND.

Kristiansand Det du ikke visste - men som du br reflektere over til valget !!

Flg meg p: www.UlrikKalvo.blogg.no og p Facebook (sk p Ulrik Kalv).

Trafikkregulering eller mer penger i felleskassen?

Mandag 16 sept 2013 m reisende i Kristiansandsregionen betale rushtidsavgift som flger:

Man ? fre 06:30 ? 09:00 og 14:30 ? 17:00, kr 21,- per passering for biler under 3.500 kg.

Utenom disse tidene (og lrdag, sndag, helligdager osv), kr 14 per passering.

Lokalt oppfattes dette som verdens best bevarte hemmelighet. Av de mange jeg har snakket med, s er det INGEN som har oppfattet noen form for brukerinformasjon om dette.

Det rder faktisk full forvirring om de egentlige avgiftene i kombinasjon med rabatter relatert til Autopass osv.

Regneeksempel for en person i ett r med to passeringer i jobbsammenheng per dag, 220 arbeidsdager i ret:

Differanse 21 ? 14 kr = 7 kr. (7 kr x 2) x 220 = kr 3080 per r i tillegg til alle andre bompasseringer. Totalbelpet per r med arbeidsreiser, handelsreiser, barnehager, skole osv kommer fort opp i 18 ? 20.000 kr per person per r.

Snakker vi for eksempel om 20.000 personer per r. S blir denne ekstrainnbetalingen (3080 x 20.000) ca 61 mill kr per r. Spesielt ille blir dette nr en vet at ca 50% av slike innbetalinger forsvinner til administrasjon av bompengesystemet.

Hva er s hovedmlet med denne rushtidsordningen?

Hovedmlet er redusere biltrafikken i rushtiden, samtidig som dagens inntektsniv opprettholdes. I tillegg forventes det at bilister i strre grad benytter kollektivtilbudet.

En edel tanke, men overgangen til det praktiske er ikkeeksisterende.

Ingen av oss har oppfattet noen informasjon om at kollektivtilbudet ker tilsvarende og til reduserte priser for friste reisende over p bussen.

Vi kan da heller ikke forvente at byen oversvermes av bl Nettbusser i rushtidene. Alts m folk ta seg frem med bil som tidligere, ogs i rushtiden.

Hva blir s resultatet av dette? Ingen verdens ting - utenom kte kostnader for de reisende som m frem til gitte tider uansett.

Kan vi s forvente strre endringer i kollektivtrafikken (frekvens, priser osv) for f flere reisende over fra bil til buss (srlig rushtiden) i nr fremtid?

Nei sier Siv Wiken som er Adm. Dir i Agder Kollektivtrafikk (som eies av Vest-Agder Fylke og Kristiansand kommune). Det er ikke bevilget penger til slike endringer sier Wiken. Dette er selvflgelig ikke hennes skyld/ansvar. Penger bevilges av politikere, noe som burde vre naturlig gjre i denne sammenheng.

Dersom dette leses av flgende personer, kunne det vre interessant hre forklaringen p hvorfor det ikke er sammenheng mellom innfring av rushtidsavgift i Kristiansand og ndvendige bevilgninger til korresponderende endring i kollektivtilbudet.

ystein Holvik, Miljvernsjef i Kristiansand kommune

Arvid Grundekjnn, Ordfrer i Kristiansand kommune

Terje Dammen, Fylkesordfrer i Vest-Agder fylke

Siv Wiken, Adm Dir i Vest-Agder Kollektivtrafikk

P vegne av de mange er det fristende anta at Hans W Steinfeldt ville ha uttrykt sin harme p klingende bergensk p flgende mte: H?. !!!

Ulrik Kalv

Kristiansand

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits