BOMPENGER - ELLER IKKE?

Bilistene m tydeligvis betale regningen - uansett forml.

Under valgkampen flagret taburettbesitterne p storting og i regjering landet rundt og lovet en intensivering i bygging av veier og jernbane. For eks lovet minister Arnstad ca 150 milliarder (mrd) kroner til ny E-39 mellom Stavanger og Trondheim. Hun sa selvflgelig ikke at ca 70% av dette (105 mrd) skal finansieres av bilistene i form av ekstra bompenger. Utbyggingen av lokale veier viser samme kostnadsfordelingen mellom tilskudd fra staten (30%) og bompenger (70%). Kan denne kostnadsfordelingen vre riktig? Nei, absolutt ikke, og med flgende begrunnelse (faktaopplysninger).

Staten auser inn ca 60 mrd kr hvert r gjennom forskjellige avgifter p lastebiler, busser, traktorer, personbiler osv, og vi snakker om importavgift, registreringsavgift, omregistreringsavgift, omattattregistreringsavgift, rsavgift, drivstoffavgift, bompenger osv. Dette er de avgiftspengene norske bilister auser inn i statskassen hvert r. Av disse 60 mrd returneres ca 20 ? 25 mrd/r til veivedlikehold og nybygging. Alts anvendes ca 35 ? 40 mrd hvert r til andre forml. Dersom vi er rause og sier at 20 mrd blir borte til andre forml hvert, og at dette har pgtt i 20 r, s er det alts minst (20 mrd x 20 r) 400 mrd avgiftskroner som er skk borte. Hadde disse pengene blitt anvendt til vedlikehold og nybygging av veier, trengte vi ikke denne bomavgiften. Og vr du sikker, bde rde og bl politikere er gjort oppmerksomme p dette horrible avgiftsregimet, men ingen gjr noe med det. Da blir det jo spennende se hva den bl regjeringen fr gjort med dette.

Paradoksalt finnes det n flere bomstasjoner enn drivstoffstasjoner mellom for eks Kristiansand og Oslo, og bilistene betaler like mye bompenger som for drivstoffet p nevnte strekning. Dessuten finnes det ikke en fysisk bom lenger, men avgiftspunkter. P tide med en begrepsendring?

Hvem griper s fatt i dette og foretar endringer? Svaret er den nye ble regjeringen, ingen andre kan det. Sprsmlet er om de vil eller makter instruere byrkratiet om ndvendige endringer, et byrkrati som har overtatt maktrollen fra politikerne i Norge.

Ulrik Kalv

Kristiansand

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits